Προτάσεις προγραμμάτων

Δημιουργηθηκε στις Σάββατο, 13 Οκτωβρίου 2012 06:33
Εμφανίσεις: 1440

Εμπλουτισμός της Wikipedia

Τι είναι η wikipedia; Η Wikipedia είναι μια παγκόσμια ηλεκτρονική ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια με περιεχόμενο που μπορεί ο καθένας να χρησιμοποιήσει ελεύθερα. Δημιουργείται και εμπλουτίζεται καθημερινά από μια κοινότητα ανθρώπων στην οποία μπορεί ο καθένας να ενταχτεί. Η Wikipedia χαρακτηρίζεται από συνεργατικότητα, εθελοντισμό, σεβασμό των απόψεων των άλλων, τεκμηριωμένη παρουσίαση των θεμάτων και πολυγλωσσία. Η ελληνόφωνη wikipedia, σε αντίθεση με την αγγλόφωνη, είναι ακόμα περιορισμένης έκτασης και επιδέχεται περαιτέρω βελτίωση και εμπλουτισμό.

Ο απώτερος στόχος είναι η Ελληνική Wikipedia να φτάσει σε ένα ποσοτικό και ποιοτικό επίπεδο που να επιτρέπει τη χρήση της, ως εργαλείο αναφοράς, από την σχολική και ακαδημαϊκή κοινότητα. Σήμερα η Ελληνική Wikipedia έχει περίπου 79.000 λήμματα, 785 ενεργούς χρήστες και 21 διαχειριστές. Ως στόχος της παρούσας πρόσκλησης προσδιορίζονται τα 120.000 λήμματα, καθώς και η συνδρομή στην περαιτέρω ανάπτυξη της Ελληνικής κοινότητας Wikipedia ώστε να εξασφαλιστεί η βιώσιμη και σε βάθος χρόνου ανάπτυξη της εγκυκλοπαίδειας. Διαβάστε περισσότερα για την πρωτοβουλία εμπλουτισμού στο www.mywikipedia.gr

Συμβουλευτείτε τον οδηγό για νέους χρήστες.

Οι αρχαίοι Έλληνες συνήθιζαν να συναντιούνται σ' ένα μέρος της πόλης που ονομαζόταν Αγορά (=τόπος συνάθροισης), για να καλύψουν τις επικοινωνιακές και κοινωνικές τους ανάγκες. Αν και στην Αγορά έκαναν αγοραπωλησίες, από όπου και η σύγχρονη σημασία της λέξης, αυτή ήταν κυρίως το μέρος όπου συζητούσαν, έκαναν καινούργιες γνωριμίες, μελετούσαν, δημιουργούσαν. Σήμερα οι χρήστες της ελληνικής Βικιπαίδειας, διαθέτουν μια ψηφιακή Αγορά για την κοινότητα για να συζητούν, να συνεννοούνται καλύτερα και να γνωρίζονται μεταξύ τους!

Μπορείτε ακόμα να εμπλουτίσετε τα Wikimedia Commons


 

  

Εμπέδωση αρχών δημοκρατίας

Συμβουλευτείτε την πρόταση ιστοεξερεύνησης


 

Κινηματογραφική λέσχη

Μπορείτε να επιλέξετε ένα θέμα π.χ. ταινίες που αναφέρονται στη σχολική ζωή. Οι μαθητές αναλαμβάνουν να προσεγγίσουν τα επιμέρους θέματα που θίγουν οι ταινίες. Αν επιλέξετε αυτό το θέμα, μπορείτε να συμβουλευτείτε τα φύλλα εργασίας της συναδέλφου Νατάσας Δασκαλοπούλου.

Προτεινόμενες ταινίες :

1. Τα παιδιά της χορωδίας - Le chorists του Christophe Barratier (2004)

2. Στον κύριο μας με αγάπη - To Sir with Love του James Clavell (1967)

3. Το σκασιαρχείο - L' ecole bouissoniere του Jean-Paul le Chanois (1949)

4. Ασυμβίβαστη γενιά - Dangerous minds του John N. Smith (1995)

5. Το χαμόγελο της Μόνα Λίζα - Mona Lisa Smile του Mike Newell (2003)

6. Ο κύκλος των χαμένων ποιητών - Dead Poets Society του Peter Weir (1989)

7. Το κύμα - Die Welle του Dennis Gansel (2008)

8. Ανάμεσα στους τοίχους - Entre les murs του Laurent Cantet (2008)

9. Ο ψύλλος του Δημήτρη Σπύρου (1990)

10. Ανακαλύπτοντας τον Φόρεστερ - Finding Forrester του Gus van Sant (2000)

11. Freedom writers  του Richard LaGravenese (2007)

12. Μία τρυφερή σχέση - Music of the heart του Wes Graven (1999)

13. Νιώσε τον ρυθμό - Take the lead της Liz Friedlander (2006)

14. Ούτε ένας λιγότερος - Not one less (1999)


 Δημιουργία βίντεο

Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας ή των σχολικών δραστηριοτήτων  είναι δυνατός ο σχεδιασμός και η παραγωγή ενός βίντεο από τους ίδιους τους μαθητές με την καθοδήγηση του διδάσκοντα. Η παραγωγή μιας ταινίας από τους μαθητές συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων καθώς και στην καλύτερη κατανόηση ενός θέματος.

Οι δυνατότητες πολλαπλής χρήσης του βίντεο στην εκπαιδευτική διαδικασία δημιουργεί την ανάγκη ενημέρωσης και εκπαίδευσης των ίδιων των εκπαιδευτικών στη χρήση και την εκμετάλλευση αυτών των νέων μέσων.

Μπορείτε να γυρίσετε μία ταινία για να αναδείξετε ένα θέμα, π.χ. καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού. Οι μαθητές δουλεύουν σε όλα τα στάδια μιας ταινίας από το σχεδιασμό και το storyboard , στα γυρίσματα και στο μοντάζ. Συμβουλευτείτε τις 15 ερωτήσεις για το ντοκιμαντέρ του Γεράσιμου Ρήγα. Εκπαιδευτικό υλικό μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική τάξη e-class του μεταπτυχιακού μαθήματος "Σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού βίντεο"


 

Λέσχη ανάγνωσης

Επισκεφθείτε το δικτυακό τόπο της φιλαναγνωσίας για ιδέες λογοτεχνικών εργαστηρίων καθώς και τον Μικρό αναγνώστη


 

Λέσχη φωτογραφίας

Μπορείτε να επιλέξετε ένα θέμα και να φιλοξενείτε τις δημιουργίες των μαθητών σας σε ένα ιστολόγιο. Το Πανελλήνιο σχολικό δίκτυο παρέχει υπηρεσία ιστολογίων σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Υπάρχουν ειδικά πρότυπα φωτοιστολογίων που μπορούν να υποστηρίξουν εύκολα τη δημιουργία φωτογραφικών συλλογών.

Μπορείτε να πειραματιστείτε με το Photosynth ή το Deep Zoom


 

Ευρωπαϊκό μαθητικό ραδιόφωνο - European school radio

Ενημερωθείτε για τον τρόπο συμμετοχής  


 

Ψηφιακά παιχνίδια μάθησης και επικοινωνίας (serious games)

Στο ξεκίνημα του 21ου αιώνα, τα διαδραστικά ψηφιακά περιβάλλοντα και παιχνίδια υπάρχουν  γύρω μας, και για τις νεότερες ηλικίες αποτελούν μάλιστα έναν πρωτεύοντα τρόπο πρόσληψης του κόσμου και των κοινωνικών σχέσεων. Τα ψηφιακά παιχνίδια μάθησης και επικοινωνίας (serious games) έχουν γνωρίσει μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στις Η.Π.Α. αλλά και σε χώρες της Ευρώπης, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Σκανδιναβικές χώρες. Το κύριο χαρακτηριστικό αυτών των ηλεκτρονικών εφαρμογών είναι ότι έχουν ως πρωταρχικό τους σκοπό την εκπαίδευση, τη μάθηση και την επικοινωνία και, γι? αυτό το λόγο, διαφέρουν από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που στοχεύουν, κατά κύριο λόγο, στη διασκέδαση και τη ψυχαγωγία (video games). Οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν το εκπαιδευτικό δυναμικό των ψηφιακών παιχνιδιών και να κατατάξουν σε είδη.

Επισκεφθείτε μερικές ενδεικτικές εφαρμογές http://peacemakergame.com
 
www.retail-game.com
 
www.esg-project.eu
 
http://disney.go.com/hotshot/hsb3/
 
http://www.energybits.eu/

 

Εθελοντισμός

Η Αθήνα, τα τελευταία δύο χρόνια, έχει προσελκύσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον ως η πρωτεύουσα της κρίσης. Μέσα από τη δυναμική των εικόνων που καταγράφουν σκηνές κοινωνικής κατάρρευσης και ανθρώπινης δυστυχίας, η πόλη μας παρουσιάζεται ζωντανή κυρίως μέσα από κοινωνικές εντάσεις και όχι μέσα από τις πρωτοβουλίες που αναπτύσσει η ίδια κοινωνία, για μια καλύτερη καθημερινή ζωή.

Αυτή την εξαιρετικά δύσκολη περίοδο, αντέχει, αναπτύσσεται και ενισχύεται διαρκώς, μια διαφορετική προοπτική που εμπνέει αισιοδοξία. Απέναντι στη βαθιά κρίση, απλοί πολίτες ενώνουν τις δυνάμεις, τη δημιουργικότητα, τις δεξιότητες και τις αντοχές τους και κάνουν τη δράση, καθήκον. Ολοένα και αυξάνει η ατομική εθελοντική πρωτοβουλία που μετατρέπεται σε συλλογική δραστηριότητα και αποτελεί την αναγκαία αντίρροπη τάση, απαραίτητη στη σημερινή δυσμενή συνθήκη. Ένα ευρύ φάσμα δράσεων από απλούς πολίτες ξεδιπλώνεται, με στόχο την ενεργή υποστήριξη του κοινωνικού ιστού της πόλης. Οι δράσεις αυτές θέτουν στο επίκεντρο τον άνθρωπο και τη καλύτερη διαβίωσή του. Τέτοιες είναι η υποστήριξη αστέγων και ή συγκέντρωση τροφίμων για την παροχή σίτισης, αλλά και μικρότερες τοπικές πρωτοβουλίες περιβαλλοντικού ή πολιτιστικού χαρακτήρα που προσπαθούν για μια πιο όμορφη πόλη.

Μπορείτε να δείτε μία αποτύπωση εθελοντικών πρωτοβουλιών στο Human Grid, μία πρωτοβουλία του TEDxAthens.

Το Human Grid καταγράφει σταδιακά όλες τις εθελοντικές πρωτοβουλίες που έχουν αναπτυχθεί και οι οποίες οφείλονται στην προσπάθεια του απλού πολίτη να αντισταθεί -δημιουργικά και έμπρακτα μέσα από την οργάνωσή του σε μικρές ή μεγάλες ομάδες, σε ό,τι υποβαθμίζει ανθρωπιστικά, πολιτιστικά και περιβαλλοντικά την πόλη του. 


 

Εργαστήριο γελοιογραφίας

Η γελοιογραφία διαθέτει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που την κάνουν εύληπτη και κατανοητή από παιδιά κάθε ηλικίας, μεταφέρει μηνύματα με λιτό και άμεσο τρόπο, εξάπτει και διεγείρει τη δημιουργική φαντασία. Οι μαθητές ανταποκρίνονται γρήγορα και κατανοούν εύκολα τη γλώσσα της γελοιογραφίας.

Η γελοιογραφία ως εικαστικό είδος έχει συγκεκριμένους κώδικες και, όπως όλα τα είδη τέχνης, για την κατανόηση του νοήματός της απαιτούνται ορισμένα «κλειδιά».

Με έναν μαγικό τρόπο, φαίνεται ότι τα παιδιά κάθε ηλικίας διαθέτουν ήδη αυτά τα κλειδιά και αυτούς τους κώδικες, χωρίς να έχουν σπουδάσει Ιστορία της Τέχνης και χωρίς ίσως να ξέρουν τα ίδια να σκιτσάρουν καλά.

Επειδή η γελοιογραφία είναι από μόνη της ελκυστική, γίνεται αμέσως και απολύτως κατανοητή από τα παιδιά, που την αντιμετωπίζουν στην αρχή ως παιχνίδι, και στη συνέχεια ως πεδίο προβληματισμού και αφορμή γνώσης.

Όπως έδειξε η έως τώρα αξιοποίησή της στη διδακτική πράξη, η γελοιογραφία εξάπτει και διεγείρει τη δημιουργική φαντασία των μαθητών.

Μπορείτε να αντλήσετε εκπαιδευτικό υλικό από τη σελίδα www.educartoon.gr ενώ το Πανεπιστήμιο Πειραιά διαθέτει δωρεάν την εφαρμογή Cosy Comic Strip Creator, που σχεδιάστηκε από τους φοιτητές του, με την οποία μπορείτε να φτιάξετε τα δικά σας κόμικς. 


 

Τεχνικές κινούμενου σχεδίου

 

Τάξεις του κόσμου

Οι μαθητές αλληλογραφούν με συμμαθητές από άλλα μέρη είτε της Ελλάδας είτε του εξωτερικού με στόχο να κατασκευάσουν το πορτραίτο μιας τάξης. Συντάσσουν ερωτηματολόγια κι εκθέτουν τα ευρήματά τους.  Η ιδέα βασίζεται σε ένα project του Julian Germain 


 

Καταπολέμηση της λογοκλοπής

Εξοικείωση με τις άδειες creative commons

A Shared Culture from eellak on Vimeo.


Μπορείτε ακόμη να συμβουλευτείτε τον οδηγό για πρωτοπόρους εκπαιδευτικούς 101 ιδέες  PDF 7,4 Mb